Translate

2019-12-09

Ruanda

Važiuodami čia žinojom tik, kad tai ekonomiškai viena stipriausių centrinės Afrikos valstybių, kad prieš 24 metus buvo žiaurus pilietinis karas ir kad dabar čia labai saugu.

Šiaip plano važiuoti būtent į Ruandą neturėjom, norėjom atostogų, o čia iššoko gera lėktuvo bilietų kaina (~420€/žmogui). Savaites iki išskridimo daug dirbom, tai kelionės plano pilnai susidėliot irgi nepavyko. Pažiūrėjom tik kad galima vizą gaut ant sienos, nusipirkom mūsų mėgiamą Lonely Planet, pamatėm kad yra kur trekint, kajakint, nac. parkų ir pirmyn.

Įdomesnis skrydžio faktas: lėktuvas iš Stambulo nusileidžia Kigalyje, išlaipina pusę keleivių, o likę skrenda toliau į Ugandą. Skrisdami atgal taip pat leisimės Antebėj papildyt lėktuvo.
P.S. vizų gavimas oro uosto emigracijoj labai paprastas.

Kigali
Didelė, švari, tvarkinga sostinė. Tiesa, tikėjausi aukštesnio ir įspūdingesnio centro, bet juk ir važiuojam savom akim pamatyt, kad yra kitaip nei įsivaizduojam. Kas tikrai nustebino ir džiugino ne tik Kigakyje bet visoje šalyje: tai bene pati švariausia valstybė, kokią yra tekę matyti. Gatvėse nėra šiukšlių, netvarkos ar neturto yra, o šiukšlių NULIS. Net mieste pratekantys upeliukai ir kanalai idealiai švarūs. Dar plius nepriekaištinga pagrindinių gatvių asfalto būklė, kelio ženklų ir šviesoforų laikymasis bei žmonių praleidimas perėjose ir visi galimi Afrikos įsivaizdavimo stereotipai sulaužyti.
Įsikūrėm netoli centro jaukiam viešbutuky ir pirmą dieną po darbinių savaičių ir ilgo skrydžio praleidom ramiai bimbinėdami po centrą, išsikeitėm pinigų. Beje stambiausia kupiūra ~5€, tai gaunam malką pinigų. Prasukom pro turgų, pavalgėm stebėdami gatvės šurmulį ir vakare ant stogo terasos paragavom vietinio alaus.
Miesto centras mažas, visur vaikštom pėsti.
Antrą dieną jau turėjom planą. Ryte į genocido muziejų susipažint su pilietinio karo, ar labiau genocido, priežastimis ir pasekmėmis. Beveik milijonas nužudyta per 100ą dienų. O popiet į neįspūdingą, nebent mėgstat gyvates, Natural history muziejų. Įdomiausia matyt tai, jog nuo čia, vokiečių kolonizacijos metu prasidėjo Kigalis kaip miestas.
Maistas kolkas žavi, nieko egzotiško, bet viskas pasakiškai skanu, įtariam mėsa ir daržovės vietinės ir šviežios, o dar yra tokio čiliukų aliejaus, mmm.
Trečią dieną einam į autobusų stotį judėti į šiaurę link Vulkanų nac parko. Ir čia esam vėl maloniai nustebinti. Gatvės pardavėjai siūlo pirkt, o pasakius jog nenori, tiesiog nebesiūlo, taip dar nebuvo. Jei bando kibt koks vaikas, vietiniai žmonės patys nuveja, duok ramybę. Stotis kaip visos, gan chaotiška, bet paklausus iš kur važiuoti, iškart gaunam nuorodą. Kainos ir kryptys surašytos, palaima. (2 vandų kelionė 1,6€) Deja autobuse su vietiniais diskusija nepavyko, mat mes nekalbam prancūziškai, o jie angliškai, bet buvo daug gestų kalbos ir juoko.

Musanze & Vulkanų nac. parkas
Atvykus prie mūsų prisistato žmogus, atspėja mūsų viešbutį ir sakosi dirbantis jame gidu. Mes, kaip patyrę abejotojai - suabejojam, bet nevejam šalin, nenaujeina, lai eina šalia jei nori. Ir didelei nuostabai, atėjus į viešbutį priimamojo berniukas sako, jog tai tiesa ir jis jį remomenduoja. Vėlgi, mes kaip patyrę abejotojai - suabejojam, ir pasitikrinę kainas suprantam, kad jokios apgaulės. Mums tikrai bando padėt ir viską suorganizuot gerokai pigiau. Dar kart valio Ruandai už malonų stereotipų laužymą.
Planuodami ką lankyti labai norėjom pamatyti gorilas, bet paskaitę daugiau supratom, kad nebenorim. Vien leidimas į tokį treką 1500$ žmogui, plius transportas ir žiū jau pigiau atskira kelionė į kaimyninę Ugandą, kur toks leidimas tik 400-600$. Suprantama ir Ruandos turizmo politika: gorilų mažai, turistų daug, gal geriau tegu mažiau-brangiau jas lanko.
Atkritus gorilų stebėjimui, iš kelių galimų trekų ir kopimų pasirenkam 3711m Bisoke ugnikalnį su ežeru krateryje. Anksti ryte mus pasiima iš viešbučio ir nuveža į nac. parko būstinę. Ten turistai rūšiuojami į grupes pagal veiklas. Kas pas gorilas, kas į ugniklanius, kas pasivaikščiot takais. [Svarbu vyksiantiems: visuose nac. parkuose susimokėti galima arba iš anksto internetu arba tiesiogiai parke, bet svarbu turėti ne tik kreditinę kortelę (grynųjų neima), bet ir prisijungimą prie banko, smart id, ar telefoninį patvirtinimą kodu, mat mokėjimas vykdomas ne kortelių skaitytuvu; tik PIN neužteks]
Taigi, gidai turi rytinį susibėgimą, tada išsiskirsto į savo grupes (be gido ir ginkluotos apsaugos negalima, mat gyvūnai ir pasienis su Kongu) ir visi pajuda į savo trekų pradžias. Svarbu atvykti su džipu, nes parke esantis kelio gabalas grubiai grįstas vulkaniniais akmenimis ir vairuotojų šmaikščiai vadinamas 'african masage'. Priekalnėje gauname lazdas ir perėję per dirbamus laukus pradedam kopimą. Laimė vakar nelijo, jau dabar vietomis klampojam per purvus, bet matėm nuotraukų, žmonės grįžta išsimauroję dumble iki ausų. Kopimas status, sunkus, skubam ir kepinanti pusiaujo saulė nepadeda. Aplink tikros daugiasluoksnės vešlios žinomų ir ne augalų džiunglės bei paukščių gausa. Bėgte aukštyn. Kopę žino, paskutiniai 100m, kai jau matai tikslą,- lengviausi ir tuo pačiu alinančiai ilgi. Yra! Viršūnė, krateris, kraterio ežeras, smalsi varna, sunkiai užsineštas užkandis, debesyje šmėkščiojanti gretimo ugnikalnio viršūnė ir po 20 min grožio, dėl artėjančio lietaus - žemyn. O žemyn dažnai sunkiau. Bet, štai ir stebuklas ir begalinė sėkmė, tiesiog ant mūsų nusileidimo tako tupi ir į usnį panašų spygliuotą augalą ėda gorilos patinas. Tenka praeiti vos per kelis metrus nuo jo, o jam nė motais. Trumpam sustojam pasigrožėti. Didingas gyvūnas, net ašaros kaupias kaip gražu. O pasileidus dar 20m netoli tako patelė su dviem pasišiaušusiais jaunikliais. Uff, sėkmių sėkmė!
Saugiai nusileidžiam kaip tik iki pirmų lietaus lašų, aptarinėdami įspūdžius išgeriam kolos ir atgal į viešbutį mirtino nuovargio miego.

Gisenyi & Kivu ežeras
Ryte į stotį. Čia vėl nuostaba dėl organizuotumo ir tvarkos. Pirma kontora į kurią užėjom rekomenduoja eit į gretimą, mat jų autobusas pusvalandžiu greičiau, nereiks laukt. Kadangi lyja, visus iki autobuso palydi su dideliu 'pliažiniu' skėčiu. Važiuojam link Kivu ežero.
Kivu ežeras dvidešimtuke pagal tūrį. Šiaip neatrodo toks dielis, tolimam anam krante puikiai matosi keliom eilėm stūksantys Kongo kalnai ir ugnikalniai. Bet ežero gylis vietomis siekia 500m mat jis, kaip ir visa Ruanda yra Didžiajame Rift Slėnyje (Afrika lėtai plyšta). Čia tektoninė riba, per ketvirtį planetos, todėl ir ugnikalniai bei kalnai.
Viešbutį pasirinkom toliau nuo miesto, pakrantėje prie Rubona pusiasalio. Tad nuo stoties iki viešbučio imam mototaksi. Atvykę tik išsiaiškinam turus, trekus ir galimybes. Antrą dieną lėtas 10km prasiėjimas pėstute pakrante per kaimus Congo Nile trail, sekant smalsiems vaikams. Sekmadienio vakarą užbaigiam vietiniam pakrantės bare valgydami nuostabiai šviežią žuvį, stebėdami vietį jaunimą ir adaptuotus tradicinius šokius. Plastikiniai stalai, šviečianšios girliandos, alus ir triukšmingas DJ privalomi. O trečią dieną kajaku, laimei galima be gido, šešių valandų prasiirklavimas į mažulytes negyvenamas salytes ir karpytomis pakrantėmis stebint žmones dirbančius laukus, žvejojančius, statančius. Pasisekė, kad lynojo, mat saulė ant ežero būtų iškepus, o lietutis maloniai gaivino. Didžioji dalis pakrantės kalvų dirbamos. Dirbamos rankom, nes technikos nėr ir neįkoptų. Žmonės mojuoja, sveikinasi, ypač vaikai, dažnai darbas sustoja, nes rekia stebėt kol 'muzungu' (baltasis keliautojas) nedingsta už posūkio. Paplaukus giliau į ežerą - ramybė, tik sklinda nuo kranto dainų fragmentai ar vaikų klegesys.

Paskutinės dienos Gisenyi planas jau kelintą kartą keičiasi. Planavom turą valtim į salas, bet vis gąsdino akšta turistinė kaina, kol buvo įvykdytas tradicinis RPG žaidėjų triukas. Vietiniam neturistiniam bare užsakant maistą paklausti padavėjo: gal pažįsti ką su valtim kas galėtų mus paplukdyti? Po skambučio randam kapitoną, ir sutariam plaukti į kavos plantaciją, šikšnodparnių salą ir ne grįžti atgal, o išsilapinti toliau esančiam mūsų tiksle Kibuye. Kaina - mažiau pusės pirminio derinto turo. Išvada, jei yra lašas laiko, išeiti iš baltųjų apspistų viešbučių ir tiesiog uoste paklausti ar yra norintis užsidirbti kapitonas verta.
Taigi ryte mus pasitinka padavėjas, kuris plauks su mumis ir bus gidu, kapitonas su puikia dengta valtim ir dar vienas berniukas, kaip vėliau juokaujam, dirbantis kontrasvoriu valčiai balansuoti kai mes keičiam sėdėjimo puses žvalgydami grožius. Pirmas sustojimas kavos plovimo stotyje. Tiesa kavos derlius tik po mėnesio, bet ten dirbantis menedždris išsamiai papsakoja visus auginimo įpatumus, parodo laukus, įrengimus ir procesą. Pabaigoje vaišina kava. Sako, kad  patys labiau mėgsta arbatą ir nieko keisto, mat kavos tiesiog nemoka ruošt :) Sekantis sustojimas Napoleono sala, kur gyvena tūkstančiai vaisius valgančių šikšnosparnių. Jie nebailūs ir kopiant į viršūnę praeini pro pat jų apspistus medžius. O nuo viršūnės atsiveria puikiausi Kivu ežero, salų ir Kongo kalnų vaizdai, dar ir diena pasitaikė saulėta ir skaidri tai tik gražiau.

Oras. Nežinodami pataikėm į lietų sezono pradžią. Jau po lėktuvo bilietų pirkimo žvilgtelėję į orų prognozę truputį nustėrom. Visas dienas savaitę į priekį žadėjo nenutrūkstamas liūtis ar audrą su žaibais. Nusprendėm atlaikysim ir prisipakavom drabužių nuo lietaus. Prognozės melavo, įtariu su išsibalansavusiu klimatu numatyti tiesą išvis sunku. Stipriai lijo pirmą dieną, net skėčius nusipirkom (labiau tarnavo nuo saulės). Vėliau irgi lynojo, bet tropinis karštis ir lietutis net malonu. O tai, kad debesuota padeda nesudegt saulėj. Tiesa matomumas ne visada puikus, bet užtat turistų mažiau. Rwanda beveik ant pusiaujo tai kiaurus metus +23°C.

Kibuye
Vėlgi įsikuriam toliau nuo centro ant ežero kranto. Čia miškais apžėlę kalvos ir salų gausa, dar gražiau nei Gisenyi. Bet, kadangi kajakinom ir salas žiūrėnom iš ten, tai čia tik tarpinė stotelė judant link Nyungwe miško nac. parko.

Gisakura
Nedidukas kaimelis kalvose prie pat Nyungwe miško nac. parko vakarinio reindžerių posto. Apsigyvenam svečių namuose pas nuostabų sąvininką Jackson. Dėl nesezono gaunam geriausią kambarį, o savininkas mums visas dienas padeda organizuotis transportus, puikiai maitina ir duoda visą įmanomą informaciją kaip efektyviai susisukt parke.

Nyungwe miško nac. parkas
Čia pagrindinis mūsų tikslas šimpanzės. Jau iš vakaro esam užrezervavę vietą ture, tokia tvarka. Kylam anksti ryte, jau patys iš savęs juokiamės, kokios čia atostogos, kai beveik kasdien 6ą su žadintuvu kylam :) Iki parko nubirbiam mototaksi su viltim prisiplakt prie kitų turistų į džipą ir taip sutaupyt pinigų, bet vietos nėr, tai su reindžerių pagalba greit susiorganizuojam auto ir pirmyn. Nuo parko važiuojam virš valandos iki Cyamudongu turizmo centro. Iš čia gidas, telefonu perkalbėjęs su šimpanzių sekliais, mus veda stačiu šlaitu žemyn, trumpindamas kelią, ir neilgai trukus mes jau prie bandos. Stebim kaip jos laipioja medžiais, šūkauja, blusinėjasi, bendrauja, išsivertę šildosi saulėj. Pajudėjus joms sekame iš paskos, prie žmonių jos jau pripratę, arti neprisileidžia, bet stebimos visiškai atsipslaiduoja ir užsiima savo reikalais. Būdami čia dar pamatom Mona kalnų beždžionių.
Po šimpanzių stebėjimo grįžtam į Gisakura reindžerių postą ir tą pačią dieną spėjam į gretimą mišką prie arbatos plantacijos laukų stebėti Colobus beždžionų. Šios maitinasi, žaismingai šuoliuoja medžių viršūnėm, ilsisi, čiupinėjasi. Stebim jas gerą valandą ir pėstute per arbatos laukus grįžtam namo, kur laukia vakarienė ir karštas dušas. Sekančią dieną dar planavom važiuoti į Uwinka stotį šitame nac. parke prasieiti medžių viršūnėm pratemptu taku, bet po tokios įpūdingos dienos, nusprendžiam, kad nesužavės ir geriau autobusu žvalgydamiesi pravažiuosim per visą nac. parką iki Huye, o iš ten jau atgal į Kigalį.
Čia atsiskleidžia mažiau lankomų vietų ir neturistinio sezono įtaka - pardavėjai ir pavežėjai puola labiau.
Pakeliui kelis kartus tenka stoti patrulių patikrinimui, visus išlaipina iš autobuso, tikrina daiktus, mūsų ne. Ir kariuomsnės daugokai, gal pratybos. Pasirodo, praeitą savaitę Burundžio pusėj įvyko susišaudymas, aštuoni negyvi. Burundis kaltina ruandiečius, šie neigia. Bet akivaizdžiai neramu.

Kigali
Šešios valandos autobusu. Senokai taip varginančiai nevažiavom, o atvykus dar ir užklumpa baisinė liūtis, džiugu tik, kad prognozės melavo ir taip nepylė visas dienas. Tenka slėptis vaistinėj kol aprims. Pareinam į kinų valdomą viešbutį ir penktadienio vakarą praleidžiam 'prabangiam' restorane klausydami gyvos muzikos. Viešbutis, panašu, buvo aukščiausio lygio, bet taip pat artodo, kad nė lašo neremontuotas bent 20 metų.
Akys matyt priprato prie turistiškesnių vietų ir džiunglių grožio,- Kigalis nebeatrodo toks švarus ir žavus kaip tik atskridus. O gal čia po liūties.
Paskutinę dieną, prieš einant miestan lauktuvių ir suvenyrų, tenka sulaukt 11os valandos, nes prekyba uždaryta. Paskutinį mėnesio šeštadienį šalyje vyksta masiniai viešieji darbai, suprantu, viskas valoma ir tvarkoma, tik tada vėl atsidaro verslai. Ir neduokit išmaldos prašytojams, gatvėj matėm vaikų 'mafiją' atvirai pinigais besidalinančią su rimtai atrodančiais dėdėm.
Sulaukiam vėlyvo skrydžio ir paliekam Ruandą.

Nesakom, kad atvykę čia rasit Šveicariją, matyt ir nusiviltumėt atkeliavę tokį kelią. Šalyje rašgingumo lygis tik 70%, o baigę mokyklą dažnai neįperka universiteto. Mūsų akimis, Ruanda ideali šalis tiems, kas bijo ir tuo pačiu nori Afrikos. Geras ir saugus pirmas žingsnis. Taip pat paprasta dalykus organizuotis vietoje patiems. Autobusai važiuoja dažnai, šalis mažytė, kainos surašytos, žmonės paslaugūs, daug šypsenų. Patiko sutikto keliautojo komentaras: visa šalis atrodo kaip kurortinis miestelis. Pritrūko poros dienų nuvykti į Akagera nac. parką į tradicinį Afrikos safarį. Dabar diskutuojam, kad neblogas variantas nuomuotis savo automobilį, būtų galima spėt nuveikt šiek tiek daugiau, taupant pervažiavimo dienas, bet dabar buvo daugiau kontakto su vietiniais žmonėm.